Blog Post

Helft van Belgische kmo’s biedt bedrijfswagen aan medewerkers

  • door Sara Desmidt
  • 20 sep, 2024

Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.

De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.

Elektrificatie vertraagt

Een op de zeven kmo’s krijgt verzoeken van medewerkers voor een elektrische wagen, wat een daling is ten opzichte van eerdere jaren. Veel bedrijven wachten nog af voordat ze overstappen op elektrische wagens, voornamelijk vanwege praktische problemen zoals beperkte laadinfrastructuur of de hogere kosten. Daarnaast geeft een deel van de kmo's aan dat het moeilijk is om medewerkers een wagen van dezelfde grootte te garanderen, wat soms tot ontevredenheid leidt.

Mobiliteitsbudget

Het mobiliteitsbudget, waarbij werknemers hun bedrijfswagen kunnen inruilen voor milieuvriendelijke alternatieven of cash, heeft nog geen grote doorbraak gekend. Ongeveer een derde van de kmo's kent het concept niet, en veel bedrijven vinden het niet toepasbaar omdat een wagen vaak essentieel is voor de bedrijfsvoering. Slechts een klein percentage van de kmo's heeft plannen om met het mobiliteitsbudget aan de slag te gaan, hoewel het aandeel in Vlaanderen en Wallonië licht stijgt. In Brussel is het gebruik van het mobiliteitsbudget juist gedaald, waarschijnlijk omdat bedrijven daar al eerder zijn begonnen met implementatie.

De studie van SD Worx werd uitgevoerd bij 670 Belgische kmo’s en biedt een representatief beeld van de bedrijfswagenstrategieën en mobiliteitskeuzes binnen deze bedrijven. Het onderzoek laat zien dat de bedrijfswagen nog steeds een belangrijk werkmiddel is voor veel kmo’s, maar dat de kosten en de overstap naar duurzame mobiliteit uitdagingen vormen voor de toekomst.

door Sara Desmidt 20 sep, 2024

Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.

De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.

door Sara Desmidt 12 sep, 2024
Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de quasi-immuniteit van hulppersonen, zoals freelancers en onderaannemers. Wat moet je als ondernemer hierover weten?
door Sara Desmidt 06 sep, 2024
In een onderneming die nieuwe klanten aantrekt, extra omzet genereert en nieuwe medewerkers aanwerft, moet u als werkgever rekening houden met bijkomende verplichtingen. We zetten de belangrijkste actiepunten op een rijtje.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
De Europese Unie zet met de Richtlijn 2023/970 een belangrijke stap in de richting van gelijke verloning voor mannen en vrouwen. Verloningstransparantie en handhavingsmechanismen om de loonkloof te dichten staan centraal. Voor ondernemers betekent dit een aantal nieuwe verplichtingen en kansen binnen het kader van ESG (Environmental, Social, Governance).
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Hoe benut jouw accountant het volledige potentieel van zijn kantoor? Hoe rendabel is elke klant waaraan hij en zijn medewerkers diensten verlenen? Rentabiliteitsrapportages zijn hier een belangrijke tool.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
De CSRD-richtlijn verplicht bedrijven om vanaf 2024 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Jammer genoeg haalde de Belgische overheid de deadline niet om deze richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Met een correct opgestelde klantenofferte bouw je als ondernemer vertrouwen en transparantie op met je klanten. Een duidelijk document voorkomt immers misverstanden en zorgt voor heldere afspraken. Benieuwd naar enkele praktische tips?
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Een gezonde cashflow is van vitaal belang voor elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector. Waarom is cashflow zo belangrijk? En welke voordelen biedt facturatiesoftware?
door Sara Desmidt 18 jul, 2024
Het gebeurt regelmatig dat een bestuurder of aandeelhouder geld leent aan zijn vennootschap. Omgekeerd is het ook mogelijk dat de vennootschap geld aan de betrokken persoon uitleent. Welke interestvoeten gelden in dergelijke situaties?
door Sara Desmidt 17 jul, 2024
Op 1 juli 2024 was een uitbreiding van de inhoudingsplicht voorzien, waarbij u zou moeten nagaan of uw zelfstandig (onder)aannemer onbetaalde sociale bijdragen van meer dan 2.500 euro heeft. Deze maatregel wordt echter uitgesteld naar 2026. Wat houdt deze verplichting precies in?
Show More
Share by: