Blog Post

Zes handige tips voor het maken van een correcte offerte

  • door Sara Desmidt
  • 04 sep, 2024

Met een correct opgestelde klantenofferte bouw je als ondernemer vertrouwen en transparantie op met je klanten. Een duidelijk document voorkomt immers misverstanden en zorgt voor heldere afspraken. Benieuwd naar enkele praktische tips?

Tip 1: Zorg er voor dat je alle noodzakelijke informatie hebt

Alvorens een offerte op te maken, moet je een duidelijk beeld hebben van de uit te voeren opdracht en de wensen van de klant. Zijn bepaalde zaken nog onduidelijk? Grijp de telefoon en contacteer je klant hierover. Hierdoor laat je zien dat je zijn of haar aanvraag met de nodige toewijding behandelt. Wanneer zou de klant de werken graag uitgevoerd willen zien? Is de prijs een bepalende factor? En ben je zeker dat je contact hebt met de beslissingsnemer die finaal jouw document ondertekent?

Tip 2: Vergeet niet om enkele essentiële elementen te vermelden

In tegenstelling tot een factuur moet je bij het opmaken van een offerte geen rekening houden met wettelijke vereisten. Toch doe je er goed aan om dit document zo volledig mogelijk op te stellen. De volgende elementen mogen zeker niet ontbreken: de gegevens van jouw bedrijf en van de klant, de datum van opmaak van de offerte, een offertenummer, een gedetailleerde omschrijving van de uit te voeren werken of te leveren diensten, een helder prijsvoorstel met uurtarief of totaalprijs (inclusief timing en geldigheidsduur van jouw offerte). Vergeet ook niet om jouw algemene voorwaarden te vermelden.

Tip 3: Vermijd taal- en spellingsfouten

Deze tip lijkt evident, maar in de praktijk wordt nog al eens gezondigd tegen elementaire taal- en spellingsregels. Soms uit onoplettendheid, vaak door tijdsnood. Met een slordig opgemaakte offerte vol storende taalfouten geef je alleszins geen goede indruk bij jouw (toekomstige) klant. Laat het document daarom altijd nakijken door iemand met oog voor correct taalgebruik. Stem jouw taalgebruik ook af op de klant: een bank of groot verzekeringskantoor vraagt om een meer formele benadering dan bijvoorbeeld een marketingbureau of loodgieter, waar de schrijfstijl gerust wat losser mag zijn.

Tip 4: Zorg voor een begeleidende tekst op maat van jouw klant

Bij een professioneel opgemaakte offerte hoort een persoonlijke e-mail of klassieke brief, afgestemd op de situatie van de klant. Deze aanpak heeft heel wat voordelen: je toont de klant dat je bewust tijd vrijmaakt voor zijn of haar aanvraag, je kan de wensen en onderlinge afspraken nogmaals schriftelijk bevestigen én je kan de sterktes van jouw bedrijf extra in de kijker zetten. Met een begeleidende brief trek je twijfelende klanten vaak over de streep.

Tip 5: Maak een inschatting van de ROI

Van zodra een klant jouw offerte ontvangt, begint hij of zij te rekenen: wat zal de aankoop van een product of dienst in totaal kosten en wat zal deze investering opleveren? Indien je als leverancier de terugverdientijd en ROI al kunt berekenen, dan is het slim om dit in jouw offerte op te nemen. Op die manier laat je zien dat je de kost en opbrengst van jouw product en dienst goed kunt inschatten en bespaar je jouw klant bijkomend rekenwerk. En zo maak je het hem of haar extra makkelijk om een handtekening onder de offerte te zetten!

Tip 6: Ga voor een efficiënte aanpak

Uiteraard zijn Word en Excel prima tools om offertes en bijhorende berekeningen te maken. Maar weet dat je heel wat kostbare tijd kunt besparen via speciaal ontwikkelde softwarepakketten. Dergelijk pakket neemt je heel wat werk uit handen, via het centraal aansturen van onder andere klantgegevens, prijslijsten, modelteksten en berekeningsmethodes. Met offertes die steeds online beschikbaar zijn en een geautomatiseerde opvolging van openstaande documenten krijg je bovendien de garantie dat elke gecontacteerde klant goed opgevolgd wordt.

door Sara Desmidt 20 sep, 2024

Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.

De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.

door Sara Desmidt 12 sep, 2024
Vanaf 1 januari 2025 wijzigt de quasi-immuniteit van hulppersonen, zoals freelancers en onderaannemers. Wat moet je als ondernemer hierover weten?
door Sara Desmidt 06 sep, 2024
In een onderneming die nieuwe klanten aantrekt, extra omzet genereert en nieuwe medewerkers aanwerft, moet u als werkgever rekening houden met bijkomende verplichtingen. We zetten de belangrijkste actiepunten op een rijtje.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
De Europese Unie zet met de Richtlijn 2023/970 een belangrijke stap in de richting van gelijke verloning voor mannen en vrouwen. Verloningstransparantie en handhavingsmechanismen om de loonkloof te dichten staan centraal. Voor ondernemers betekent dit een aantal nieuwe verplichtingen en kansen binnen het kader van ESG (Environmental, Social, Governance).
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Hoe benut jouw accountant het volledige potentieel van zijn kantoor? Hoe rendabel is elke klant waaraan hij en zijn medewerkers diensten verlenen? Rentabiliteitsrapportages zijn hier een belangrijke tool.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
De CSRD-richtlijn verplicht bedrijven om vanaf 2024 te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Jammer genoeg haalde de Belgische overheid de deadline niet om deze richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Met een correct opgestelde klantenofferte bouw je als ondernemer vertrouwen en transparantie op met je klanten. Een duidelijk document voorkomt immers misverstanden en zorgt voor heldere afspraken. Benieuwd naar enkele praktische tips?
door Sara Desmidt 04 sep, 2024
Een gezonde cashflow is van vitaal belang voor elk bedrijf, ongeacht de grootte of sector. Waarom is cashflow zo belangrijk? En welke voordelen biedt facturatiesoftware?
door Sara Desmidt 18 jul, 2024
Het gebeurt regelmatig dat een bestuurder of aandeelhouder geld leent aan zijn vennootschap. Omgekeerd is het ook mogelijk dat de vennootschap geld aan de betrokken persoon uitleent. Welke interestvoeten gelden in dergelijke situaties?
door Sara Desmidt 17 jul, 2024
Op 1 juli 2024 was een uitbreiding van de inhoudingsplicht voorzien, waarbij u zou moeten nagaan of uw zelfstandig (onder)aannemer onbetaalde sociale bijdragen van meer dan 2.500 euro heeft. Deze maatregel wordt echter uitgesteld naar 2026. Wat houdt deze verplichting precies in?
Show More
Share by: