Winstadviseur
- door Sara Desmidt
- •
- 02 jun, 2022
- •
Want een boekhouder zijn, dat gaat al lang niet meer alleen over de cijfertjes.
Want een boekhouder zijn, dat gaat al lang niet meer over het bijhouden van cijfertjes.
Lees hier haar verhaal over het traject dat ze afgelegd heeft en wat dit voor jou als klant betekent.

Toen ik pas begonnen was als zelfstandige, heb ik het boek ‘de Winstadviseur’ van Femke Hogema gekocht. Telkens ik een aantal pagina’s in het boek gelezen had, kreeg ik enorm veel inspiratie waarmee ik meteen aan de slag wou gaan.
Een jaar geleden kreeg ik een mail van Xerius dat Femke met een nieuw traject begon voor de accountants, namelijk ‘Winstadviseur in 30 minuten per week’. Ik was onmiddellijk verkocht en heb me meteen ingeschreven. Elke week kreeg ik een inspirerende video en een bijhorende opdracht. Op deze manier kon ik wat gestructureerder bepaalde zaken in mijn onderneming aanpakken.
De opleiding ging over de evolutie die ons beroep doormaakt en hoe we hierin als accountant mee kunnen evolueren.
De klant verwacht namelijk steeds meer van ons. Het gaat allang niet meer over het enkel bijhouden van cijfertjes. Uiteraard moet de boekhouding op orde zijn! Dit is namelijk de basis waarvan we vertrekken.
Wij willen als het ware de rechterhand zijn van onze klanten. Degene waarmee je kan brainstormen, waartegen je kan ventileren, bepaalde zaken kritisch in vraag stellen. Omdat wij altijd vanuit een bepaalde afstand naar de situatie kunnen kijken.
Het is voor de ondernemer ook vaak een meerwaarde om eens even uit het operationele te kunnen stappen en de zaak vanop een afstand bekijken. Ondernemen gebeurt namelijk steeds met vallen en opstaan en is als het ware een leertraject. Aan de hand van een aantal gerichte vragen, hopen we de klant tot bepaalde inzichten te laten komen.
Zo kunnen we kijken wat echt belangrijk is voor onze klanten. Voor de ene klant kan dit bijvoorbeeld een verdubbeling van de winst zijn, voor een andere klant kan een betere work-life balance de grootste uitdaging zijn.
Ondernemen gaat om durven keuzes maken, ook al zijn deze niet eenvoudig. Achteraf blij zijn dat je bepaalde keuzes gemaakt hebt, bijvoorbeeld afstand nemen van niet-ideale klanten.
Via grafieken proberen we bepaalde inzichten in cijfers te geven aan onze ondernemers, zoals bijvoorbeeld “waarom heeft mijn bedrijf winst gemaakt maar staat er geen geld op de rekening”?
In onze adviestrajecten stellen we samen met de klant een winstplan en een 12 weken plan op, die behoorlijk ambitieus mogen zijn. Deze plannen heb ik eens voor mezelf gemaakt. Wat een gevoel als je na 1 jaar dit nog eens herbekijkt en merkt dat je al je doelen bereikt hebt. Dit fantastische gevoel wil ik mijn klanten ook gunnen. Worden er doelen niet behaald, dan kijken we uiteraard wat de oorzaken hiervan zijn.
Wat ik tenslotte nog meeneem vanuit de opleiding is dat de mindset bij het ondernemen uitermate belangrijk is -> een positieve mindset zorgt ervoor dat er heel wat kan gebeuren!
Wenst u meer informatie over onze adviestrajecten, laat dan hier uw contactgegevens na en wij contacteren u dan zo snel mogelijk.


Uit een onderzoek van SD Worx blijkt dat ongeveer de helft van de Belgische kmo’s bedrijfswagens aanbiedt aan hun medewerkers. Deze voertuigen worden vooral ingezet als functiewagens, voornamelijk voor het bezoeken van klanten. Bedrijven met minder dan drie wagens vormen de meerderheid, maar grotere organisaties hebben er vaak meer. Vooral in Brussel en Wallonië worden bedrijfswagens vaker ingezet voor klantenbezoek.
De kosten voor het beschikbaar stellen van bedrijfswagens zijn de afgelopen drie jaar met gemiddeld 30% gestegen, vooral door hogere leasekosten van elektrische wagens. Ondanks deze inspanningen om het wagenpark milieuvriendelijker te maken, blijft het aandeel elektrische en hybride voertuigen stabiel. Momenteel bestaat 14% van de bedrijfswagens uit elektrische voertuigen en 28% uit hybride, terwijl de meerderheid nog steeds fossiele brandstoffen gebruikt. Kmo's verwachten echter niet dat dit aandeel op korte termijn veel zal toenemen.
